Mérő László
Az evolúció nem tervez, hanem gányol.
A piacgazdaság (...) evolúciós termék, nem Isten teremtette, és nem is az emberi zsenialitás találta ki. Valahogy kialakult, és azért maradt fenn, mert azok a társadalmak, amelyekben létrejött, hatékonyabbnak bizonyultak azoknál, amelyekben nem jött létre vagy nagyon csökevényes maradt.
Magyarországot (...) körülveszi egy olyan világ, ahol a legjobbak számára mindig van hely. Ezért kell mindent megtennünk, hogy megtartsuk azokat, akik számára a nagy világon e kívül is van hely. Ezt csakis úgy érhetjük el, ha elfogadjuk, hogy az ő álmaik másmilyenek, és ezek megvalósításában legalábbis nem akadályozzuk őket.
Aki cégvezetőnek alkalmas, annak eléggé intelligensnek kell lennie, hogy át tudja tekinteni a cég működését, eléggé dörzsöltnek, hogy a konkurensekkel fel tudja venni a versenyt, és eléggé vagánynak, hogy át merjen hágni szigorú szabályokat.
Minden sikeres cégvezető pontosan tudja, hogy nem lehet minden szabályt betartani. Illetve talán be lehet, de biztosan nem érdemes. Gyakori, hogy egy szabály felrúgásáért járó büntetés költsége sokkal alacsonyabb, mint amennyibe a cégnek a szabály betartása kerülne, és akkor még nem beszéltem arról, hogy szerencsés esetben meg is lehet úszni a dolgot. Amelyik cégvezető nem eléggé vagány ahhoz, hogy időnként felrúgjon egy szigorú szabályt, annak a cége automatikusan versenyhátrányba kerül.
Aki azt hirdeti, hogy garantáltan piacképes tudást nyújt, az a holnapután munkanélkülijeit képzi, mint például az az intézmény, amely ezerszámra képez ki egy év alatt "kékgalléros informatikusokat", és még munkahelyet is garantál nekik rögtön a végzés után. Azt már nem teszik hozzá, hogy a képzésük szinte biztos munkanélküliséget is garantál öt-tíz év múlva, mert akkor már egészen másra lesz szükség.
A "naprakész, azonnal alkalmazható tudás" mindig tegnaprakész akkor is, ha ma még talán valóban jó eséllyel juttat munkahelyhez - igaz, nem a legnívósabb fajtához, mert ott már ma is mást kell tudni, mint tegnap, amikor a "naprakész" tananyagot összeállították.
A ma iskolájában olyan problémák megoldására kell felkészíteni a gyerekeket, amelyekről ma még azt sem tudjuk, hogy problémák.
A nagy tanár olyan általános élet- és munkaszemléletet ad a diákjainak, amivel képesek egészen különböző területeken is megállni a helyüket, olyanokon is, amikről konkrétan semmit sem tanultak az iskolában.
Minden érettségi találkozón több szó esik a rossz tanárokról, mint a jókról - ők szállítják a nagy, emlékezetes sztorik alapanyagát.
Nem arról ismerszik meg a nagyon okos ember, hogy jó előrejelzéseket ad a jövőről, hanem arról, hogy tisztán látja, a jövőt lehetetlen előre jelezni, és ennek tudatában mégis képes előre alkalmazkodni hozzá.
Nem biztos, hogy a nagy alkotások csakis akkor születhetnek, ha valaki teljes elhivatottsággal csinál valamit, és nagy álmai vannak. Napjainkban még egy-egy korszakalkotó tudományos eredmény is többnyire több száz vagy akár több ezer ember csapatmunkájának eredményeként jön létre. Könnyen szétveri a csapatot az, ha minden tagja túlzottan elhivatott és túlzottan nagy álmokat kerget. Néhány nagy álmokat kergető ember hasznos lehet, de a sikerek mögött ma már szinte mindig sok száz olyan biztos tudású, a felmerülő problémákat és feladatokat szakszerűen megoldani képes profi is áll.
Egy munka értékét nem csak a munka eredménye, terméke határozza meg, hanem az is, hogy mennyire lehet a megrendelő biztos abban, hogy a termék valóban meg fog születni, határidőre és az elvárt minőségben.
A szeretet olyan érzelem, amelyben alapvetően különbözünk az állatvilágtól. Mi talán úgy érezzük, hogy egy kutya "szereti" a gazdáját, de ez egészen másfajta "szeretet", mint amit az emberi szereteten értünk, mivel egészen másfajta agyterületekhez kapcsolódik. Egy kutyába a gazdája iránti érzések biológiailag bele vannak kódolva.
A szeretet (...) akármennyire alapvető érzelem is, nem alapérzelem: nincsen eleve, biológiailag belénk kódolva. Ez még a szerelemre is érvényes - ezért butaságok az önsegítő könyvek olyasfajta mantrái, mint "szerelemre születtél", vagy "arra születtél, hogy szeressenek". A szerelem nem velünk született képességünk, hanem apránként tanuljuk meg az irodalomból, a biológiából, a pszichológiából és legfőképpen: egymástól.