Bürokrácia
Németországban és Ausztriában is az jellemzi az ellátórendszert, hogy, még ha most sokan vannak is, például a migránshelyzet miatt, akkor is megpróbálják megoldani a problémád. Nem az van, hogy "ez nem a mi dolgunk" vagy "ezt majd csak ekkor és ekkor lehet". Ha szükségem van valamire, akkor megoldják. Ha nem tudnak segíteni, akkor sokszor telefonálnak, amíg el tudnak küldeni oda, ahol tudnak segíteni neked. Ez nagy különbség, hogy nem a szabályokra fókuszálnak, hanem arra törekednek, hogy megoldjak a helyzeteket. Magyarországon az élettől elrugaszkodott szabályok vannak sokfelé.
Gyakran nem lehet megállapítani, hogy a szolgáltatásokban, körülményekben tapasztaltak közül mi az, ami az intézmények, kollégák számlájára írható, és mi az, aminek ők is inkább elszenvedői.
Nem nehéz az embernek megváltoztatni a keresztnevét, nem adminisztrációs szempontból nézve, mert úgy minden iszonyatosan nehéz, az adminisztráció legfőbb célkitűzése, hogy a lehető legjobban beszűkítse az ember életlehetőségeit, ha már nem sikerült simán elpusztítania, adminisztrációs szempontból nézve a halott alany a tökéletes közigazgatási alany.
Az írást ismerő társadalmak hálózatokba szervezik az embereket, így mindenki csak egy-egy apró lépés egy hatalmas algoritmusban, a fontos döntéseket pedig az algoritmus mint egész hozza meg. Ez a bürokrácia lényege.
Bárki, akinek volt már dolga az adóhatósággal, az oktatási rendszerrel vagy bármilyen összetett bürokráciával, tudja, hogy az igazság csupán csekély jelentőséggel bír. Sokkal fontosabb, mi van az adatlapunkra írva.
Idővel minden ember alkotta intézmény messzire kerül az alapító szándékaitól.
Nem a miatt drága a bürokrácia, mert sokba kerül, hanem mert sok kárt okoz.