Pléh Csaba
1945. november 29. — pszichológus és nyelvész
A legtöbb etológiái és pszichológiai kutatás szerint a chatelés nem személytelen. Éppen azért terjedt el, mert az új technika mellett is létre akarjuk hozni a személyesség kereteit vagy talán illúzióját.
Mindig vannak rejtett jelentéseink, sosem szó szerint mondjuk csak, amit mondunk.
Ismerősöknek kiönteni a szívünket veszélyes is lehet. Honnan tudjuk, hogy nem él vissza a bizalommal, és holnaptól nem az egész osztály fogja tudni titkunkat? A chatben kiöntött szívünk viszont megmarad abban a közegben, és a közvetlen ismerőseinkhez nem jut el, amit elmondunk.
Ha már "függő" típusok vagyunk, sokkal kisebb gond, ha a mobiltól vagy az internettől függünk, mint például a drogoktól.
Az iskola alatvalókat szeretne nevelni, ahogy a Kádár-rendszer iskolája is alattvalókat szeretett volna nevelni. Mégis itt vagyunk, annak a rendszernek az egykori diákjai, és nem vagyunk alattvalók.
Az emberek nem kiszolgáltatottak misztikus erőknek, hanem problémáik java részét maguk okozzák, ezért meg is tudják oldani azokat.
Nem hiszem, hogy az emberi életnek jövőbe mutató vagy összegező értelme volna. Az egyes dolgainknak, amiket csinálunk, azoknak mindig van valamilyen céljuk. Szeretném elérni ezt a poharat, ezért utánanyúlok, és így tovább. Ezt jogtalanul kiterjesztjük az egész létünkre, pedig ilyen értelemben nincs az életnek értelme és célja.
Az ember sajátos tanuló lény, akinek a társak felismerése mellett az önkényes kulturális rendszerekre fel kell készülnie. A hagyományos, vertikálisan működő tudásátadást azonban ma a horizontális pedagógia: a kortársak, munkatársak, az internet világa váltja fel.
A kiválókat nem a langyos víz biztonsága, hanem a megméretés s a valódi teljesítményen keresztüli előrehaladás rendszerei vonzzák.
Az ember állandó konfliktusokban élő lény, aki azonban tisztában van hosszabb távú érdekeivel, szerződéseivel, amelyek megállítják a csábítás pillanataiban.
Sokan elfeledkeznek róla, amikor egy jelenségre természettudományos magyarázatot találtak, attól még az élményvilág nem szűnik meg. Attól, hogy tudjuk, a meditáció milyen jellegzetes agyhullámokkal jár a halántéklebenyben, még a meditáció élménye megmarad. Vagy itt van ez a pohár: ismerem a kristályszerkezetét, amely magyarázza a törékenységét. Attól, hogy megmagyaráztuk a törékenységét, megszűnik a törékenysége? Éppen hogy nem.