Ignoráljuk az illetőt és a beszólásait
A legenyhébb esetben a legjobb védekezés a másik figyelmen kívül hagyása: ha látja ugyanis az illető, hogy a rosszindulatú kommentek leperegnek, jó eséllyel nem próbálkozik újra a bántással, hiszen annak nincs értelme, süket fülekre talál. Az ilyen típus elsősorban figyelemre vágyik, miközben a feszültséget vezetné le, a figyelmen kívül hagyás pont ennek a lehetőségét veszi el tőle. Enyhébb esetekben ez többnyire hatékony megküzdési stratégia lehet.
Beszéljünk vele nyíltan
Először is, mielőtt a főnökhöz vagy a HR-hez mennénk, üljünk le az illetővel beszélgetni. Mondjuk el, mi a problémánk a viselkedésével, kérdezzük meg, ő hogyan látja a kapcsolatunkat. A legnehezebb persze a humornak álcázott gúnyolást kezelni. Elvégre nem akarsz te rossz arcnak tűnni, aki nem érti a viccet, csak épp kicsit eleged van abból, hogy a humorbombák mindig a te károdra robbannak. A jó hír, hogy az iroda nagy cikizőgépei négyszemközt visszavesznek az arcukból, és normálisan képes reagálni többségük.
Van, amikor muszáj a HR-hez fordulni
Van, amikor egy – vagy több – kolléga nyíltan gúnyolja a másik vallását, hitét, betegségét, fogyatékosságát, bőrszínét, testalkatát. Az ilyen helyzetekben nincs pardon: ez olyan súlyos vétség, amit érdemes mielőbb a HR-en jelenteni. Hasonló a helyzet az agresszió különböző formáival, legyen az konkrét fizikai agresszió vagy annak ikertestvére, a lelki terror. Az abszolút tiltott zónába tartozik a munkahelyi zaklatás is, ami sok esetben már túl is lép a cég hatáskörén, ezért a rendőrségen kell mielőbb feljelentést tenni.
Végezetül nem árt észben tartani: mindig van megoldás, senkinek sem kötelessége tűrnie a megaláztatást, csak mert olyan emberrel dolgozik együtt, aki képtelen az asszertív kommunikációra.